Flerfunktionellt Klockarmband

Lördag den 18 mars 2017



I mitt blogginlägg ”Skendöd & Återinträde till Livet” skrev jag (RE) den 6 mars 2017 om ”olika funktioner”:

”Under denna helg har jag successivt insett att en och samma tänkbara lösning skulle kunna fungera för båda fenomen, genom att tillämpa olika funktioner. Ännu mer förvånad blev jag över att samma innovation skulle delvis kunna lösa även en tredje och en fjärde gammal idé. Därför finner jag anledning att återkomma till dessa frågor i några kommande blogginlägg.”


En grundläggande funktion som jag resonerade över var en pulsmätare i mindre format, som kunde monteras under ett klockarmband, i närheten av själva klockan. Jag föreställde mig mätningar via rörelsedetektorer eller mikro-kuddar kopplade till mätare av små tryckförändringar orsakade av pulsen.

Efter diverse sökningar blev jag överraskad över flera modeller som monteras under klockan och som via ljusdioder genomför optiska pulsmätningar. En sådan optisk anordning hade jag inte föreställt mig.

En fiktiv lösning som jag hade tänkt föreslå som ”Kinvention-Fiction”, visade sig plötsligt finnas i verkligheten som färdig produkt. Det bekräftade för mig min uppenbara okunnighet. Min brist på uppdateringar angående tekniska och vetenskapliga nya rön får mig att ofta känna mig pinsamt omodern och extra gammalmodig.

I detta fall kände jag mig framför allt mycket GLAD över att mitt Önsketänkande om kombinationen klockarmband + pulsmätare redan existerar. Dessa inledande bilder antyder samtidigt att mina egna fantasier inte var så avlägsna från den potentiella verkligheten.

===========

Andra Funktioner

I samband med den nämnda skriften ”Skendöd & Återinträde till Livet” (6 mars) återupptog jag gamla funderingar, som fick mig att associera med klockor. Några dagar tidigare använde jag inledande bilder med två klockor i mitt inlägg ”WTC, Synkro, Tid, Händer & Nobel” (2 mars). Denna klockor-synkronicitet kan ha bidragit till att ”ge smak åt den soppa” som fick mig att spekulera om flera fiktiva lösningar baserade på en pulsmätare. Några av dessa sammanfattar jag nu:

- En elektronisk ID-koppling till pulsmätaren
- Dataöverföring från och till pulsmätaren
- Datalagring i närheten av pulsmätaren
- Lätt touch kontakt mellan pulsmätaren och externa sensorer
- Kort etablering av kontakt med andra liknande pulsmätare

Dessa och andra relaterade innovationer tänker jag återkomma till. Under tiden fortsätter jag fantisera över ytterligare funktioner, av vilka kan också finnas några som färdiga produkter, fast i andra sammanhang.

===========

Optimering

Följande artikel från ”Aktiv Träning” beskriver några fördelar med liknande klockor:

Pulsmätare: vad fungerar bäst?

”Allt fler gps-klockor har inbyggda pulsmätare så att man slipper träna med ett pulsbälte runt bröstkorgen.”

Jag uppmärksammade också några reducerade egenskaper:

”Vad är bäst? Det kan verka både enkelt och bekvämt att mäta pulsen direkt via klockan. Men tekniken passar inte alla idrottsgrenar. Gemensamt för klockor med optisk pulsmätning är att det tar tid innan de registrerar rätt puls, ofta 5–10 minuter. Därutöver visar klockorna ofta plötsligt en orealistiskt hög eller låg puls. Dessutom reagerar de långsammare på pulsvariationer. Det innebär att de inte passar särskilt bra till korta intervaller som tar en minut eller mindre.”


Dessa värdefulla uppgifter kan innebära att den anordning som jag syftade på i egenskap av Önsketänkande, som visade sig redan vara tillgänglig som färdig produkt, kan ha vissa begränsningar. Därför kan man förvänta sig att en fortsatt process av optimering borde kunna leda till ännu närmare matchningar av funktionalitet. Ett bättre samspel mellan de egenskaper som jag förväntade mig och de finesser som kan förverkligas, verkar finnas inom räckhåll med redan befintlig teknik.

Det återstår att se om mina funderingar om mikro-kuddar och rörelsedetektorer skulle kunna fungera som pulsmätare under ett klockarmband. När jag högre upp använde metaforen ”ge smak åt den soppa” hade jag i åtanke den individuella tankeverksamheten som blandar diverse ”kryddor” (idéer) i en innovativ gryta. Jag utgår från att en sådan process kan också fördelaktigt fungera inom en grupp som bedriver korsbefruktning av idéer.

- Med reservation för fel eller/och utelämnanden
- Med förbehåll för språkliga misstag

Med vänliga hälsningar
Rafael Eduardo (RE)

Trackback
RSS 2.0