Pulsen & Ett lik vaknade till Liv

Söndag den 26 mars 2017



Onsdagen den 22 kl 21 visade FOX ett gammalt avsnitt av ”Action/Kriminaldrama” serien ”CSI: Miami”. Det gällde Säsong 2 avsnitt 22.

Bland flera dödsfall uppmärksammade jag (RE) ett som berodde på en allvarlig bilolycka. En död kvinna fördes till en CSI emergency physician och förvaras i en kylanläggning, innesluten i en avlång plastpåse. Forensic doctor Alexx Woods tar senare den döda kvinnan ut från kylan och flyttar liket till undersökningsbordet. En stund senare berörs den döda kvinnans hals av doktor Alexx och plötsligt vaknar offret till livet igen.

Den överraskande händelsen påminde mig automatiskt om mitt blogginlägg ”Skendöd & Återinträde till Livet”, den 6 mars 2017. Där associerade jag sådana återinträden med rymdkapslarna som gjorde Reentry till atmosfären.

===========

Tekniska fel & den Mänskliga Faktorn

Alexx ringde omedelbart den medicinska personalen, till vilka hon frågade hur kunde ett så allvarligt misstag ha inträffat. Den ansvarige som dödförklarade den nu uppvaknade kvinnan försökte med förvirring förklara att EKG anläggningen var trasig. Han undersökte kvinnan med stetoskop och externa observationer, som ledde till att han kände sig säker på att hon var död.

Händelseförloppet var förstås helt fiktivt. Trots det tänkte jag ännu en gång på den berömda ”Murphys Lag”, vars formulering påminner oss att ”Om något kan gå fel kommer det förr eller senare att göra det".

===========

Klockarmbandet & Pulsmätaren

I mitt föregående inlägg ”Flerfunktionellt Klockarmband” berättade jag den 18 mars att jag letade efter en bild som kunde hjälpa mig att beskriva en idé. Dessa sökningar överraskade mig, när jag såg flera modeller av en pulsmätare som jag hade föreställt mig, fast med andra potentiella tekniska lösningar.

Det relevanta är att jag senare tänkte skriva om en sådan klocka-pulsmätare som förhoppningsvis kommer att ha bättre exakthet i framtida produkt generationer. En sådan personlig klocka-instrument skulle följa med en människa längs hela LIVET och skulle även följa med till människans begravning, samt till den sista vilan eller/och till ett krematorium.

Utöver att bidra med flera nyttiga funktioner, skulle en sådan pulsmätare bevittna och eventuellt larma om en användare som drabbas av Skendöd plötsligt råkar visa tydliga pulsmätningar.

Exemplet ”CSI Miami” som jag nu refererade till skulle enligt min föreställning, troligen ha lett till att både Alexx och övrig läkarpersonal mycket tidigare skulle ha fått indikationer om att den olycksdrabbade kvinnan egentligen var levande. Detta önsketänkande är emellertid en sorts verklighetsflykt, eftersom precisionen i de befintliga pulsmätarna som installeras under ett armband, är fortfarande bristfällig.

===========

Globen, Pulsen & ID chip

Igår lördag besökte jag IT-mässan Dustin Expo 2017, på Globen i Stockholm. Bland utställarna såg jag två som presenterade klockarmband med pulsmätare. Jag testade två exemplar och reflekterade över några märkliga relaterade händelseförlopp som inträffade under de senaste veckorna. Jag hade bl.a. funderat över en sådan fiktiv mätare och något senare testade jag två verkliga sådana.

Lördagen innan (18 mars) hade jag som sagt inkluderat blogginlägget ”Flerfunktionellt Klockarmband”, där bland ”Andra Funktioner” nämnde jag en önskvärd ”elektronisk ID-koppling till pulsmätaren”. Därför mindes jag några tekniska lösningar som fick mig att leta efter och hitta information om ”Microchip implant”.

Ett av flera Expo föredrag handlade igår om hur “Teknologin flyttar in i kroppen”. Vi kunde se på storskärmen hur ett litet NFC-chip injicerades mellan tummen och pekfingret, medan processen filmades direkt. Det var imponerande, fast personligen föredrar jag fortfarande externa kombinationer av biometrisk identifiering.

Dessa IT-nyheter bekräftade min känsla av att de nödvändiga lösningarna till de innovationer som jag under de senaste veckorna hade funderat över, kan redan existera på olika håll.

Det som troligen saknas är att modifiera och kombinera några av dessa, så att slutresultatet uppfyller de nödvändiga specifikationerna. Detta kan i sin tur innebära att det som parallellt behövs är att vidare fundera över produktutvecklingen och dess finansiering, samt om potentiella marknader och en stegvis marknadsföring.

Hälsningar
Rafael Eduardo (RE)

Trackback
RSS 2.0