Cavorite som Sci-Fi Uppfinning

Lördag den 25 februari 2017



I mitt föregående blogginlägg ”Rituala och Fiktiva Innovationer” skrev jag (RE) om ett förslag angående en ny sorts litterär genre angående ”Invention Fiction”. Dess syfte skulle bli att associeras med vissa ”Science Fiction” skrifter, som innehåller FANTASI skapade uppfinningar, vilka ännu inte har lett till verkliga innovationer.

===========

Science-Fiction lösningar

Det fanns och finns många typer av fiktiva uppfinningar som har genomförts i Science-Fiction romaner, utan att idégivarna har behövt tänka på varken patent, finansiering, forskning, teknik, marknadsföring eller försäljningsframgångar.

Jag hittade t.ex. följande lista med en ”Timeline of Science Fiction Ideas, Technology and Inventions”.

Där kan man identifiera idéer som ännu inte har genomförts i verkligheten. En av dessa var substansen ”Cavorite - antigravity metal ”, som 1901 förekom i ”The First Men in the Moon” av H.G. Wells.

Jag och mina klasskamrater hörde om metallen ”Cavorite” under den första årskursen som hade ämnet engelska i vårt schema. Vår dåvarande första lärare i engelska brukade läsa några sidor av boken i slutet på varje lektion. Läraren Ubaldo var egentligen italienare, men han växlade sina uppdrag mellan min skola i Chile och en skola i Buffalo (USA). Därför klarade han sig utmärkt på både spanska och engelska.

Under dessa avlägsna dagar hörde vi att den substans som hade uppfunnits av fysikern Mr. Cavor kunde upphäva dragningskraften. Med hjälp av en sådan FANTASI innovation kunde ett sfäriskt rymdskepp tillverkas, som gjorde det möjligt att resa till Månen.

Den fiktiva ”Cavorite” uppfinningen kommer att fungera som ett lämpligt exempel i mitt nästa blogginlägg ”Kinvention-Fiction eller Kinv-Fi”.

- Med reservation för fel eller/och utelämnanden
- Med förbehåll för språkliga misstag

Med vänliga hälsningar
Rafael Eduardo (RE)


(Ämnet FANTASI påminde mig om min morfar Eduardo, vars förnamn fick jag på andra plats. Han var duktig på att måla porträtt, flora och fauna. Dessa egenskaper ärvdes troligen av min yngste bror Augusto, som är arkitekt i hemlandet).

 

Trackback
RSS 2.0