Skolor och miljoner kr försvinner

 Söndag den 12 mars 2017



I mitt föregående blogginlägg ”Skendöd & Återinträde till Livet” skrev jag (RE) den 6 mars 2017:

”Under denna helg har jag successivt insett att en och samma tänkbara lösning skulle kunna fungera för båda fenomen, genom att tillämpa olika funktioner. Ännu mer förvånad blev jag över att samma innovation skulle delvis kunna lösa även en tredje och en fjärde gammal idé. Därför finner jag anledning att återkomma till dessa frågor i några kommande blogginlägg.”


Efter ytterligare funderingar bestämde jag mig för att tillfälligt lämna ämnet ”Återinträde till Livet” i vilande tillstånd, för att i stället fokusera på den tredje gamla idén. Det beror på att åtminstone en del av ett tänkbart försök till partiell lösning skulle kunna dra nytta av liknande mekanismer.

I denna skrift presenterar jag en introduktion till ett allvarligt samhällsproblem, som berör våra skolor. Meningen är att stimulera eventuella läsare för att fundera över några ingredienser till icke traditionella lösningar. Jag håller redan på att reflektera om fiktiva åtgärder och siktar på att återkomma med något förslag till ”Kinvention-Fiction”.

Den tredje idén handlade om dessa många svenska skolor som förintas eller skadas av elden och som orsakar både dyrare försäkringar och försvunna skattepengar. Som ett exempel av många valde jag följande artikel från Expressen (mars 2014):

Skola brinner i Hedemora

”Sedan 4-tiden i morse har Räddningstjänsten förgäves kämpat mot branden i Fyrklöverskolan i Hedemora.”

===========

Skolbränder blir allt vanligare

Jag kopierar några alarmerande uppgifter från Aftonbladet (april 2010):

En skola brinner – varje dag

”1998 inträffade 307 skolbränder. Jämfört med rekordåret 2008 när hela 512 skolor tändes på. Under 2009 sjönk antalet bränder till 457. Men nästan hälften var anlagda.”

===========

Hundratals miljoner kronor

Från en artikel i ”Forskning och Framsteg” (augusti 2012) kopierar jag några uppgifter om skattepengar som försvinner genom eldens destruktiva kraft:

Svenska skolor brinner mest

”Varje år rapporteras hundratals skolbränder i Sverige, och minst hälften är anlagda. Antalet har fördubblats sedan 1990-talets nivåer, med år 2009 som en toppnotering – då de anlagda bränderna kostade svenska skattebetalare över 500 miljoner kronor”.

===========

Bakgrunden

Dessa kopierade rader redovisar för ungefärliga uppskattningar, som pekar på ca en skola som drabbas av bränder, varje dag i genomsnitt. De årliga samhällsförlusterna som dessa bränder orsakar närmar sig 500 miljoner kronor.

Jag antar att varje nya åtgärd som kan bidra till att minska något dessa förluster, borde kunna betraktas som en vinst för oss alla. Därför tänker jag fortsätta fantisera om några fiktiva innovationer, som syftar på att delvis bromsa den kriminella användningen av elden.

- Med reservation för fel eller/och utelämnanden
- Med förbehåll för språkliga misstag

Med vänliga hälsningar
Rafael Eduardo (RE)
Trackback
RSS 2.0